U drugom djelu konferencije „Inicijativa za revitalizaciju željezničkog prometa u Istarskoj županiji“, održanoj u Labinu 30. studenog, u organizaciji Istarske županije, te u suradnji i partnerstvu s Gradom Labinom te tvrtkama Rockwool Adriatic d.o.o., Carel Adriatic i Valamar Riviera d.d., osim zanimljivih prezentacija, pričalo se opisu stanja istarskih željeznica, osvrtu na sektor željezničkog putničkog i teretnog prometa, mogućnosti za modernizaciju infrastrukture, te je potaknuta raspravu o tome što je potrebno i moguće učiniti da se stanje poboljša, dali su povjesničar Andrej Bader; voditelj katedre na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu izv. prof. dr. sc. Borna Abramović te izvršni direktor Steiermarkbahn und Bus GmbH & Steiermarkbahn Transport und Logistik GmbH Gerhard Harer.
Konferenciji je uslijedila panel rasprava posvećena daljnjem produbljivanju teme i svih pozitivnih aspekata revitalizacije, ali i poteškoća iznesenih u uvodnom dijelu, a sudjelovali su pomoćnik ravnatelja Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti – HAKOM Zdravko Jukić; zamjenik župana Istarske županije Tulio Demetlika; član uprave Transagent Boris Rosanda; direktor Rockwool Adriatic Aleks Fonović; predsjednik TZ Istarske županije Denis Ivošević; voditelj katedre na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu izv. prof. dr. sc. Borna Abramović; izvršni direktor Steiermarkbahn und Bus GmbH & Steiermarkbahn Transport und Logistik GmbH Gerhard Harer te direktor Sektora za razvoj, pripremu i provedbu investicija i EU fondova HŽ Infrastrukture Mirko Franović.
Analizirano je s kakvim se preprekama i problemima susreću uključeni, ali i zainteresirani dionici kako iz javnog, tako i privatnog sektora, te je potaknut razgovor o dobrim praksama i primjerima iz okruženja, o planovima za revitalizaciju i razvoj željeznice koja bi trebala biti u službi, gospodarstva i turizma Istre, kao i povezanosti željezničkog sustava.
Budućnost željeznice u Istarskoj županiji, te njezin opstanak i razvoj, uvjetovan je između ostalog i direktnim povezivanjem s hrvatskim prugama i uključenjem u slovenski, odnosno europski željeznički sustav, a sve s ciljem postizanja interoperabilnosti, tj. sposobnosti željezničkog sustava za siguran i neprekinut željeznički promet, kao i razine učinkovitosti koje treba odrediti prema zahtjevima korisnika.
O povijesti željeznice u Istri govorio je na konferenciji povjesničar Andrej Bader. Tako se moglo čuti da je Istarski Sabor još 1866. godine trasirao današnji oblik željeznice. Potreba za izgradnjom željeznice u Istri javila se zbog razvoja različitih industrijskih djelatnosti, prije svega brodogradnje, te jakih vojnih interesa Austrije. Paralelno s izgradnjom pruge Beč – Trst, 1876. godine otvorena su za promet 122 kilometra pruge Divača – Pula s ogrankom od Kanfanara do Rovinja.
Zapadni dio Istre povezan je s Trstom tek početkom 20. stoljeća, kada je izgrađena i u promet puštena uskotračna pruga od Poreča do Trsta, čuvena “Parenzana”, koja je ukinuta 1935. godine. Pola stoljeća kasnije, krajem 1951. godine izgrađena je i otvorena pruga Lupoglav – Štalije namijenjena prvenstveno prijevozu raškog ugljena. Istarske pruge, pulska i raška, temeljito su obnovljene sredinom osamdesetih, međutim od osamostaljenja Hrvatske u njih se nije značajnije ulagalo te su u vrlo su lošem stanju, a odvojak prema Raši neupotrebljiv je već više od jednog desetljeća.
Zaključnu riječ uputio je istarski župan Boris Miletić koji se zahvalio svim sudionicima današnje konferencije te je ponovio da je revitalizacija istarske željeznice nužna za građanstvo, gospodarstvo, turizam i ekološki održiv razvoj naše regije.
Novatec ponosno objavljuje kako podržava i kako se priključuje inicijativi revitalizacije Istarskih željeznica.